subota, 18. ožujka 2017.

OBOŽAVATELJICA, Rainbow Rowell

Izdavač: Znanje, 2016.
[eng. Fangirl] 


O-B-O-Ž-A-V-A-M 'Obožavateljicu'!

Jako, jako, jako mi se svidjela ova knjiga, i njeni likovi (dobro, možda ne baš svi) i sve u vezi nje. Ne pamtim kad sam zadnji put toliko brzo i toliko snažno zavoljela neku knjigu. :) <3

Radi se o Cath - novopečenoj brucošici koja taman kreće sa svojim novim životom na faksu. Nekome drugome to možda ne bi bila tako velika stvar, ali Cath je introvert i jako je povučena, te se ne nosi dobro sa upoznavanjem novih stvari, a kamoli sa početkom posve drugačijeg života od onog na koji je navikla. A navikla je na svoju poznatu kuću i svoju poznatu sobu, svoju sestru blizanku od koje je bila nerazdvojna i svoje priče o Simonu Snowu.

Simon Snow lik je iz serijala fantastičnih romana autorice Gemme T. Leslie, koji je, osim Cath, zaludio cijeli svijet. Prema romanima su snimljeni i filmovi, a na tisuće fanova nastavilo je pisati fanfikciju o svijetu i likovima iz tih romana i dugo nakon što je posljednji nastavak serijala izašao - a Cath (tj. MagiCath) je jedna od njih.

Svijet Simona Snowa za Cath je sigurno mjesto na kojem se osjeća kao kod kuće, mjesto na kojem je uvijek - svoja. A sada se mora suočiti sa stvarnim svijetom koji ju plaši čak i više no obično. Jer, počinje faks, što znači da počinje i Cathin život studentice - u studentskom domu, u sobi koju će dijeliti sa nepoznatom cimericom. Njena sestra, Wren, na koju se uvijek do sada mogla osloniti, odlučila je da je bolje za njih dvije da žive odvojeno i upoznaju druge ljude dok su na faksu, da iskuse sve čari studentskog života (čitaj: cugu, tulume i dečke).

I dok se Wren u tom novom studentskom životu odlično snalazi, Cath se osjeća kao da nikamo ne pripada. Ne zanimaju je ni tulumi, ni cuga, ni dečki, niti išta drugo što ostatak studentske populacije smatra 'normalnim'. Svoje utočište Cath pronalazi uz Simona, izmišljajući nove priče o njemu i njegovim pustolovinama svake večeri. Stvarni svijet uvijek je bio tu negdje, spreman da je zastraši, ali do sada je uvijek imala Wren da joj pomogne da se s njime lakše nosi. A sada se, osim suočavanja s tim strašnim stvarnim svijetom, mora suočiti i s nečim što ju straši više od svega: time što će to morati napraviti - sama.

Strašno mi se svidjela Cath. Cath je pomalo neuobičajen izbor heroine - sramežljiva, povučena, neprimjetna - ali ona jest upravo to - heroina. Cath je 'misfit', s njom će se poistovjetiti svi oni koji se nikada (ili barem u nekom trenutku svojih života) nisu nikamo uklapali (i koji se možda još uvijek ne uklapaju), svi oni koji se izdvajaju iz mase, ali ne zbog nekih svojih naglašenih sposobnosti, nego baš zbog svoje nevoljkosti da budu kao svi ostali. Svi 'štreberi' ili 'luzeri' - što je samo termin koji označava nekoga tko uživa u nečemu ili voli nešto što ne voli većina, nekoga tko će radije, npr., čitati knjige nego ići na tulume.

Ono što mi se posebno svidjelo kod Cath je to što se ona ne trudi i ne želi uklopiti, ne želi se promijeniti kako bi odgovarala nekakvom kalupu, već njeguje svoju ljubav prema fanfikciji, čitanju i stvarima koje voli, ma što tko drugi o tome mislio. Svjesna je da je drugi doživljavaju čudnom i da, ponekad se zbog toga ne osjeća ugodno, ali radije bi se tako osjećala do kraja života nego pokušala biti nešto što nije. Također, posebno mi se svidjelo to što je kod Cath najviše naglašena upravo njena ljubav prema knjigama.

Već sam na početku spomenula da mi se apsolutno sve - sve! - svidjelo u ovoj knjizi.

Svidjela mi se priča u priči u onim dijelovima koji se odnose na Simona Snowa. Kao vrlo važan dio Cathinog života, Simon je gotovo i sam jedan od likova u ovom romanu. Neki će u Simonu uočiti očitu asocijaciju na romane o Harryu Potteru (i meni je ta misao prošla kroz glavu dok sam čitala), ali ne mislim da je to bila autoričina namjera, odnosno ne mislim da je Simon trebao ukazivati isključivo na Harrya - mislim da Simon predstavlja fantastične serijale općenito, sve one serijale za kojima smo svojevremeno bili ludi, koje smo voljeli, koje još uvijek volimo, koji su obilježili naš život ili naše odrastanje, sve one serijale koji imaju svoje fandome i svoje pisce fanfikcije.

Svidio mi se i način na koji se u knjizi govori o fanfikciji, koju mnogi ne doživljavaju kao 'pravu' književnost, niti kao nešto originalno iz razloga jer se koristi tuđim likovima, tuđim svjetovima. Što god o njoj mislili, fanfikcija može biti itekako dobra, a sjajna stvar kod nje je to što svatko tko to želi, može nastaviti uživati u različitim pričama iz serijala koji su odavno službeno došli svome kraju, sam ispričati i istražiti drugačije verzije događaja, druge smjerove radnje i jednostavno još malo se družiti sa dragim mu likovima.

Svidio mi se način na koji je knjiga pisana i način na koji se odvija radnja - polako, nikamo ne jureći, upoznavajući nas u potpunosti s likovima i dajući nam vremena da uživamo lagodno se s njima družeći. Svidio mi se izbor likova i njihove osobine (čak i Wren, koju sam dobrim dijelom knjige mrzila!), različitost likova i način na koji se savršeno uklapaju u ovu priču.

U mnogo sam navrata u Cath prepoznala sebe, u nekim se još i sad prepoznajem. Možda mi je zato čitanje ove knjige došlo kao ugodno druženje sa starom prijateljicom, onom s kojom se uvijek rado sretnem. Rainbow Rowell ima taj dar da uzme posve neubičajene likove, stvori iznimnu, a opet posve običnu, priču i učini te likove herojima te priče. To je ono što je ovdje napravila i čime me posve osvojila.

Pročitajte 'Obožavateljicu'. Nadam se da ćete ju zavoljeti baš kao i ja. <3