nedjelja, 20. studenoga 2016.

PUTUJEM SAMA, Samuel Bjørk

Izdavač: Znanje, 2016.
1. knjiga o Mii Krüger i Holgeru Munchu
[norv. Det henger en engel alene i skogen]


Svako malo književno tržište preplave naslovi vezani uz određenu tematiku koja je u nekom trenutku 'in' među čitateljskom publikom. 'Sumrak saga' pokrenula je poplavu vampirskih naslova, 'Igre gladi' započele su val distopija; nakon '50 nijansi' posvuda su počeli nicati erotski romani, a Larssonova trilogija 'Millennium' omogućila je da nas zapljusne val skandinavskih trilera. I dok su neke teme brzo došle i brzo prošle, neke se konstantno drže i sve su popularnije, i to s razlogom. Jedna od njih su i skandinavski trileri, kojih se, kako se čini, jednostavno ne možemo zasititi. A zašto i bismo, kad su tako nevjerojatno dobri?

Najnoviji među ovim trilerima stigao nam je iz Norveške, i mogu vam reći da je jako, jako dobar. Zgrabio me već od prve stranice i držao sve do kraja. Uzbudljiv je, napet, nepredvidiv. Jednom rječju, maestralan!

Radi se o slučaju ubojstva šestogodišnje djevojčice, koju slučajni prolaznik pronađe obješenu i odjevenu u odjeću lutke. Policijski istražitelj Holger Munch okuplja jedinicu koja će se baviti ovim slučajem, a kao vrijedan dodatak ovoj jedinici potrebna mu je bivša kolegica Mia Krüger, koja se nakon sestrinog samoubojstva i incidenta koji je nakon toga izazvala na vlastitom poslu, udaljila od javnosti i osamila na jednom otočiću. Isprva, Mia ne želi ni čuti za to da se vrati u policiju, ali nakon što prouči sve dosadašnje informacije koje policija ima o ovom slučaju, pronađe nešto što ju natjera da se ipak predomisli. A to nešto je sumnja da ubijena djevojčica neće biti jedina - "bit će ih još."

Sat otkucava, zlo je na slobodi, a na Holgeru je i Mii da učine sve što mogu da ga zaustave.

Radnja u ovoj knjizi starta već od prve stranice, napetost nikada ne posustaje, iznenađenja i uzbuđenja nimalo ne manjka, a brzina kojom se događaji odvijaju tjera vas da čitate kao u nekom grču, kao da čujete sat negdje u vašoj blizini kako nemilosrdno otkucava.

Priču pratimo ne samo iz perspektive glavnog istražiteljskog dvojca, već iz perspektive cijelog spleta različitih likova, čije priče se jedna s drugom sastaju i rastaju, čineći dijelove većeg mozaika koji tek trebamo uočiti. Puno je likova i puno događaja, od kojih se neki ne čine direktno povezanima sa centralnim slučajem, ali su svi itekako važni za rasplet cijele priče. Samo treba biti strpljiv i - čitati dalje, što nije baš teško jer vam knjiga jednostavno ne da da se od nje odvojite sve dok sve ne saznate.

Kao što sam spomenula, likova je puno, uključujući one glavne, a svaki od njih ima neku svoju priču, svoje probleme i svoju ulogu u ovom romanu. Bez obzira na brojnost i likova i njihovih priča, nije teško pratiti radnju. A ono što vas tjera da čitate i čitate je to što se sve te priče i svi ti likovi međusobno izmjenjuju, tako da, da bi doznali što se dalje dogodilo s jednim od njih, morate proći kroz poglavlja u kojima tog lika uopće nema, ali ima drugih, koji vas jednako zaintrigiraju za neki drugi dio radnje i, dok se niste ni snašli, već ste pri kraju romana i grozničavo okrećete stranice dalje i dalje, jer jednostavno ne možete stati.

Kao i većina skandinavskih trilera, i ovog krase sve karakteristike takvog djela: mračna atmosfera, teški slučaj, propitivanje društvenih i socijalnih tema i stavova društva - od toga kako se društvo odnosi prema transvestitima i drugima drugačijima od sebe, do problema vjerskog fanatizma, obiteljskog nasilja i općenito odnosa prema djeci. Roman me podsjetio na sjajnu švedsko-dansku TV seriju 'Most', konkretno 1. sezonu (tko je gledao zna o čemu pričam, tko nije - što čekate? :)) - yup, it's that good.

Ako volite dobar triler, napeti misterij i sjajno zapletenu kriminalističku priču, ovo je roman za vas. Velika preporuka!